03 april 2019

Themamiddag: Autisme

Als je vraagt aan begeleiders/leerkrachten van kinderen met autisme om enkele kenmerken van deze ontwikkelingsstoornis te noemen, hoor je al snel twee soorten antwoorden. Los van alle diagnostische criteria, zien ouders en professionals elke dag opnieuw dingen in het gedrag die anders zijn bij kinderen met autisme. De één zal veel positieve kenmerken noemen zoals leerlingen met autisme houden zich goed aan afspraken, hebben oog voor detail, hebben een sterk rechtvaardigheidsgevoel, goed in feitenkennis etc. Kijken naar wat deze leerlingen wel kunnen geeft aan hoe deze begeleiders in hun werk staan.

Maar leerlingen met autisme begeleiden is niet altijd voor iedereen een positieve ervaring. Soms loopt het mis. De klas staat regelmatig op stelten, oeverloze discussies die het les geven vertragen, boze buien die uit het niets lijken op te komen. Dat is de realiteit bij autisme en die belet het vaak om de sterke kanten en de mooie leermomenten in het oog te houden.

Ook mensen die minder autismekennis hebben focussen sneller op wat iemand (nog) niet kan. Omdat ze vergelijken met andere kinderen , omdat de leerstof geleerd moet worden, omdat er nog zoveel andere leerlingen zijn die aandacht nodig hebben. En dan krijg je hele andere antwoorden op de vraag naar autismekenmerken: ‘Hij let niet op in de klas, wil geen hulp aanvaarden, vindt alles saai, loopt zomaar de klas uit etc.’

Beide antwoorden gaan over kenmerken die in de schoolpraktijk kunnen opduiken. Ze behoren tot de buitenkant van een leerling. Vaak wordt er in gegrepen door belonen en straffen in te zetten, maar daar blijven we mee op het niveau van zichtbaar gedrag, het effect is vaak teleurstellend voor zowel leerling als begeleider.

Autisme schuilt namelijk binnenin. Je ziet het niet. Ergens onder ‘de waterspiegel onzichtbaar in het denken’, ligt de oorzaak van al dat gedrag dat we elke dag zien bij kinderen met autisme.

Wil je meer weten over autisme en hoe er mee om te gaan in jouw klas duik dan met ons mee in de wondere wereld van autisme.

 
Tijd: van 13.30 uur tot 16.00 uur(inloop om 13.00 uur).
Door: Margreet van der Beek en Janna Put

Locatie
Martin Luther King school, Bertrand Russelplaats 7, 3069 CA Rotterdam-Ommoord.
Metrohalte Hesseplaats (3 min. Loopafstand). Gratis parkeren.

Aanmelden
Aanmelden kan via: info@pporotterdam.nl, onder vermelding van naam, naam themamiddag, school, OAT en e-mailadres. De inschrijving gaat op volgorde van binnenkomst en verspreiding over de verschillende OAT’s. Na aanmelding ontvang je een bevestiging van inschrijving. Er is een maximum van 20 personen.

Tot ziens op woensdag 3 april 2019,
Margreet van der Beek en Janna Put

 

Pagina delen: