14 mei 2019

Blog 2 IJsland - bezoek aan het Ministerie van Onderwijs

Maandag 13 mei. 

Vanmorgen zijn we gestart met een bezoek aan het Ministerie van Onderwijs.  In twee uur tijd hebben we uitgebreid informatie gekregen over het IJslands onderwijs model; de weg naar inclusie, de succesfactoren en knelpunten. Een mooi inzicht in het proces richting inclusie in de hele maatschappij. 

Kern van het verhaal was de gezamenlijke visie, democratie en natuurlijk samenwerking! Volgens Ragnar Thorsteinsson, de spreker, is inclusie een doorgaand proces.  

Vanmiddag na een winderige wandeling kregen we, in het stadhuis, informatie over de naschoolse tijdsbesteding. Doelgroep zijn kinderen van 6 tot 9 jaar (buitenschoolse activiteiten) en 10 tot 16 jaar (jongerenclubs). Er is een goede samenwerking tussen ouders, naschoolse tijdsbesteding en school. Waarbij de vrijetijdsbesteding zich meer op de sociale aspecten van de ontwikkeling richt. Opvallend in het verhaal was de grote rol die de kinderen en jongeren zelf spelen bij de invulling van hun programma. Het is echt vrije tijd. 

 In de ‘wrap up’ achteraf is besproken wat de overeenkomsten en verschillen zijn tussen de IJslandse aanpak en die in Rotterdam en wat we direct kunnen toepassen.  

Interessante zaken die genoemd zijn:

  • Kleine stappen – gewoon beginnen.
  • Samenwerking op alle fronten.  
  • Gezamenlijke visie van alle partijen.
  • Het belang van de leerkrachten.

Morgen gaan we in kleine groepen scholen bezoeken en kijken hoe dit alles in de praktijk is vormgegeven.

 

 

Pagina delen: