11 juni 2018

Mindset

Acht leerkrachten kijken een beetje gespannen het publiek in. Voor hen zit een mix van directieleden IB’ers en leerkrachten, die na een drukke schooldag de moeite hebben genomen te komen kijken naar hun presentatie. Het groepje kijkt vol verwachting naar die ene leerkracht die start met vertellen. Maar als de groep daarna eenmaal bezig is en iedereen mag vertellen over wat ze ervaren en daardoor geleerd hebben, valt alle schroom duidelijk van hen af. 

Blog detail image
Annette Dalhuisen en Nico de Geus Deze maanden delen onze OAT-medewerkers hun ervaringen in eigen wijk. Dit keer is het de beurt aan Anette Dalhuisen (ambulant begeleider) en Nico de Geus (schoolcontactpersoon), beiden werkzaam in de Rotterdamse wijk Alexander

Van de drie wijknetwerken in Rotterdam Alexander is het project Passend Ommoord van het wijknetwerk Ommoord het oudst en het meest bekend. Het project is dit jaar voor de tweede keer in deze wijk gestart. Van elke school uit Ommoord mag een leerkracht drie maanden stage lopen op De Piloot, de cluster vier school die ook in deze wijk staat. Dit zijn intensieve weken. Naast dagen met theorie, zijn het vooral de stagedagen die indruk maken.

De stage laat de leerkrachten een vorm van onderwijs zien die vaak ver ligt van wat zij gewend zijn op hun eigen basisschool, in hun eigen klas. Waar het in de klas steeds meer gaat om de cijfers, de resultaten en de verantwoording daarvan, gaat het in dit project juist weer om het kijken naar kinderen.

Het project haalt leerkrachten uit hun comfortzone. Een meester vertelt over hoe hij zichzelf tegenkwam toen hij merkte dat de humor die hij in zijn eigen klas gebruikte niet werkte in zijn stageklas. Als humor je identiteit als leerkracht bepaalt, is het een hele zoektocht om jezelf als meester opnieuw uit te vinden.

Duidelijk is dat hier een groep geïnspireerde mensen staat. Een groep, die door deze drie maanden stage, anders tegen die lastige of juist hele stille leerling aan is gaan kijken en nu beter ziet wat deze kinderen nodig hebben.

Eén van de doelen van het project Passend Ommoord is een verandering van de mindset van de leerkrachten. Dat dit doel is bereikt, is vandaag niet alleen zichtbaar maar bijna voelbaar aan de bevlogenheid waarop de cursisten over hun ervaringen en leerproces vertellen.

In de netwerkbijeenkomst van de wijk Ommoord wordt een maand na de presentatie het succes van het project geëvalueerd met behulp van grafieken en cijfers. Eigenlijk jammer dat er geen grafiek is om bevlogenheid te meten...

We geven het stokje door…
Na de zomervakantie zal er een blog met bespiegelingen uit de Rotterdamse wijk Delfshaven verschijnen.

Pagina delen: