04 maart 2016

Nicole Teeuwen spreker tijdens de Social Sciences Career Week - Erasmus Universiteit

Op 15 februari was PPO Rotterdam directeur Nicole Teeuwen een van de sprekers naast Dick Swaab (auteur van: wij zijn ons brein) tijdens de Social Sciences Career Week op de Erasmus universiteit. Het thema van haar toespraak was op verzoek van de organisatie: Teveel labels.

Nicole begon haar verhaal zo:

 

"Laat mij jullie een verhaal vertellen. Een tijd geleden vroeg iemand mij om advies. Een jongen met een aardig arsenaal aan eigenaardigheden was ingeschreven op zijn school. Dit jongetje maakte moeilijk contact met mensen maar leek gemakkelijker contact te maken met dieren. Hij had een probleem met autoriteit en was bekend bij politie en justitie. Hij had bovendien weinig affiniteit met hygiëne. De verblijfplaats van de ouders was onbekend, en voor zover de school kon nagaan woonde hij alleen in een pand dat hij had gekraakt. Hij kwam alleen op school als hij niets anders te doen had, en lezen en rekenen deed hij niet. De leraar maakte zich grote zorgen om dit kind.

Deze en andere scholen vinden het lastig ruimte te maken voor kinderen die anders dan andere kinderen leren. Veel scholen zouden dit jongetje liever niet in de klas hebben omdat het moeilijk is om met een dergelijk kind te werken.

 

Terug naar het jongetje. Ik kan hieraan toevoegen dat het kind in kwestie zelfstandig is, proactief, creatief en ontwikkeld. Hij heeft zelf een voertuig gebouwd, en de volwassene waar hij het meest contact mee heeft is een belezen man die een boekhandel runt en waar hij veel van opsteekt. Het jongetje is loyaal en betrouwbaar: Hij staat altijd klaar voor zijn vrienden, hij verzorgt hen en neem hen in bescherming. Er doet zelfs een verhaal de ronde dat hij heeft voorkomen dat een speelplek volledig betegeld zou worden en het daarbij in zijn eentje had opgenomen tegen het gemeentebestuur en de politie. Ik mag jullie de namen van zijn vrienden verklappen. Het zijn: Zaza de kakkerlak, Dollie de duif, Meneer Pen, de Stampertjes en Aagje.

 

Ik heb het natuurlijk over Pluk van de Petteflet. Wie heeft als kind niet met hem kennis gemaakt als een aandoenlijk, grappig kind. Een inventief kind, dat de held van het dorp werd. Maar de meeste leraren met wie ik spreek zien geen Pluk voor zich als ze denken aan zo'n kind.

We zijn gaan denken in problemen, en probleemkinderen. In passend onderwijs proberen we dit om te draaien. We kijken naar wat een kind allemaal wel kan, en waar het hulp nodig heeft, krijgt het dat."


We kunnen niet de hele toespraak uitschrijven, maar wij denken dat dit een goed inzicht geeft in de strekking van het verhaal. De bijbehorende PowerPoint presentatie vind je hieronder.

Pagina delen: